#4

Jag ska förstå dig, förstå det du skriver och eller säger. Förstå precis vad det är som du vill förmedla till mig men jag gör inte alltid det.
Den man pratar med tror säkert att man förstår allt men när man har asperger så är det inte alltid så.
Det är ibland som att läsa en bok på ett på ett språk där orden ser vanliga ut men du förstår inte vad det betyder.

Det är även så att man kan ha svårighet med att veta vad som förväntas av en. Går man på fest förväntas det troligen av en att man ska vara social och veta precis var man kan sätta sig och vem/vilka man kan prata med men det är inte så för alla.
En med aspergers kan ha svårt att veta var man ska sätta sig om det är fri placering. ”Är den här platsen ledig eller ska någon annan sitta här?”
Sen kan det vara svårt med många intryck vilket man kan få på en fest.
Jag själv vet inte alltid om jag ska prata med den eller den eller den. Sen när man pratar med någon så kommer plötsligt en annan person dit och så vips pratar dem med varandra. ”Var jag inte mer intressant att prata med?”
Tillslut kan det bli så mycket att man helt enkelt lämnar festen. Men då kan de andra undra vart man tog vägen. För dem var man en del av festen vilket man själv kanske inte alls fick intrycket av.

Lämna en kommentar